9 клас


Конспект уроку з української мови для 9 класу
Тема. Розділові знаки в безсполучниковому складному реченні (тренувальні вправи)

Мета: удосконалити в учнів уміння правильно інтонувати безсполучникові складні речення з різними смисловими відношеннями, пунктуаційні вміння й навички, пов’язані з уживанням коми, двокрапки, тире в безсполучникових складних реченнях; сформувати вміння визначати доцільність уживання відповідного розділового знака між частинами безсполучникового складного речення;
розвивати творчі вміння відновлювати, моделювати й конструювати безсполучникові складні речення зі смисловими відношеннями відповідно комунікативного завдання; на основі мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу формувати моральну
культуру дев’ятикласників.
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок з елементами узагальнення.
Обладнання: підручник, таблиця.
Перебіг уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Ознайомлення девятикласників з темою, метою й завданнями уроку.
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
1.     Словниковий диктант.
2.     Перевірка домашнього завдання.
3.     Мовознавча вікторина.
Дати відповіді на запитання:
1) Яке складне речення називається безсполучниковим?Як поєднуються в такому реченні його частини? (Безсполучниковим називається таке речення, в якому прості речення об’єднуються за змістом та інтонацією без допомоги сполучників чи сполучних слів).
2) На які дві групи поділяються безсполучникові складні речення за характером синтаксичних і смислових зв’язків між простими реченнями? (З однорідними частинами та з неоднорідними частинами).
3) Які смислові відношення властиві безсполучниковому реченню з однорідними частинами? (Одночасність дій, явищ; часова послідовність дій, явищ).

4) З якою інтонацією вимовляють прості речення в складному безсполучниковому з однорідними частинами? (З інтонацією переліку)
5) Які розділові знаки ставляться в реченнях з однорідними частинами? (Кома та крапка з комою)
6) Поясніть вживання двокрапки у складному безсполучниковому реченні.
(Двокрапка ставиться, якщо: а) друга частина виражає причину того, про що говориться в першій (можна поставити питання чому? і перед другою частиною вжити сполучник бо); [ ]: [причина].
б) друга частина доповнює або розкриває зміст першої частини (можна поставити питання а що? а який? а як? і що побачив?)
7) Сформулювати правила постановки тире в безсполучниковому складному реченні.
 (Тире у складному безсполучниковому реченні ставиться:
при протиставлені чи зіставленні, порівнянні;
при умовно­часовому зв’язку;
коли друге речення виражає наслідок того, про що говориться в першому;
при швидкій зміні подій.)
8) Сформулювати правила постановки коми та крапки з комою в безсполучниковому складному реченні.
ІV. Виконання системи практичних завдань, спрямованих на формування пунктуаційних умінь і навичок.
1.     Пунктуаційний практикум (самоперевірка)
 Записати текст, розставляючи потрібні розділові знаки. Пояснити вживання коми, тире і двокрапки в простому і складному реченні.
Прислів’я і приказки стислі крилаті вислови в них сконцентровано житейську мудрість і філософію народу. Своїм мовним багатством і змістовим розмаїттям українські прислів’я і приказки  охоплюють усі аспекти життя людини її погляди на світ суспільні  явища громадські та родинні стосунки побут тощо. Люди кажуть
«Посієш вчасно збереш рясно». І жодного слова звідси не викинеш тут сконцентровано багатовіковий досвід народу.
 Перевірити написане з ключем.
Ключ. Прислів’я і приказки — стислі крилаті вислови: у них сконцентровано житейську мудрість і філософію народу. Своїм  мовним багатством і змістовим розмаїттям українські прислів’я  і приказки охоплюють усі аспекти життя людини: її погляди на світ, суспільні явища, громадські та родинні стосунки, побут  тощо. Люди кажуть: «Посієш вчасно — збереш рясно». І жодного слова звідси не викинеш: тут сконцентровано багатовіковий  досвід народу.
2.     Тренувальна вправа
Запишіть речення, розставляючи розділові знаки. Поясніть їхнє вживання.
1.     Хмара виплакала сльози, ними вкрила гаї. ( послідовність дій)
2.     Стоїть явір над водою, на воду схилився ; сидить козак у неволі , тяжко зажурився. (далекі за змістом)
3.     У нашому лузі сталася новина: зацвіла біленьким червона калина. ( наступна частина розкриває  або пояснює  зміст попередньої)
4.     Дуже тішиться бджола: дика груша розцвіла. (наступна частина виражає причину того, про що йдеться в попередній)
5.     Бачу: летить чорнокрилий  птах. (У  попередній частині наявні дієслова бачити, знати, чути, розуміти)
6.     Небо було синіше од моря, море було синіше од неба. (одночасність дій і тісно мов’язані між собою)
7.     Росла, росла дівчинонька та й на порі стала; ждала, ждала козаченька та й плакати стала. ( далекі за змістом, мають свої розділові знаки)
8.     Мир у світі таки буде: його хочуть усі. (наступна частина виражає причину того, про що йдеться в попередній)
9.     Стеле мякенько – лиш твердо спить. (зміст частин протиставляється)
10.                       На годину спізнишся – за рік не наздоженеш. (в першій частині вказується на умову дії другої частини)
11.                        Прийшов ранок – збудились дороги. (перша частина вказує на час дії  другої)
12.                       Защебетав соловей – пішла луна гаєм. (друга частина виражає  наслідок або висновок з того, про що говориться в першій)
3.            Виконання тестових завдань (взаємоперевірка)
1.            Безсполучниковим складним, в якому зміст обох простих речень протиставляється або зіставляється, є речення:
А.  Минув рік, минув другий — козака немає. (Т. Шев­ченко)
Б.  Ізот Лобода було сокиру зробить — нічим її не пощер­биш. (О. Гончар)
В.  Погуляли — купою на купі од Києва до Умані лягли ляхи. (Т. Шевченко)
Г.  Висипали запорожці — лиман човни вкрили. (Т. Шев­ченко)
2.     Безсполучниковим складним, в якому перше речення пові­домляє про умову дії в другому, є речення:
А.  Пішла б же я утопилась — жаль душу згубити. (Т. Шев­ченко)
Б.  Зілля дива наробило — тополею стала. (Т. Шевченко)
В.  Захочеш свіжини — приходь на вечерю до нас. (М. Стельмах)
Г.  Зійшло сонце — ляшки-панки покотом лежали. (Т. Шевченко)
3.     Тире ставиться у безсполучниковому складному реченні:
А.  Гаряча хвиля раптово вдарила в серце у руках він три­мав гарно вишиту шовковою заполоччю лляну сорочку.
Б.  Климко підвівся ноги одразу загули і налилися гаря­чим. (Гр. Тютюнник)
В.  На луках туманець при самій воді стелеться лелеки вздовж болота походжають. (Гр.Тютюнник)
Г.  Дивлюсь позаду мене вода озеро. (М. Вінграновський)
4.     Крапка з комою ставиться у безсполучниковому складно­му реченні:
А.  В житах заблудилась дорога нагорбатились верби над нею за ними прокльовуються зорі. (М.Стельмах)
Б.  Повалило снігом потонули в ньому хати і дерева неви­дима собачня потягнула свої зморені голоси по своїх домівках. (М. Вінграновський)
В.  Небо над Києвом висіло похмуре беззоряне принишкле воно теж ждало чогось лихого тяжко дихалося під та­ким небом город був наче накритий ним здавалося все має тут задихнутися ще до ранку. (П. Загребельний)
Г.  Тут уже зблискували вогні чулися людські перегуки й перемови гоготіло полум'я в печах роздмухувалися горни в кузнях. (П. Загребельний)
5.     Двокрапка ставиться у безсполучниковому складному ре­ченні:
А.  Раптом моє серце тенькнуло опустилося трохи вниз і радісно завмерло невдалік від отруйного стебла во­ронячого ока стоять два близнюки-червоноголовці. (М. Стельмах)
Б.  Море чисте спокійне небо голубе сонячне проміння ско­пом сиплеться в воду. (О.Кониський)
В.  Не було ні хомута ні оглобель ніхто не сіпав за віжки вказуючи шлях. (В. Дрозд)
Г.  Розпочалися жнива закочуй рукава. (Нар. творч.)
Прочитайте текст. Виконайте завдання 6-8 до нього.
1. Агал витягнув із шкіряних піхов гострого довгого ножа, прицілився й метнув у кибитку, що стояла кроків за тридцять.
2.Ніж застряг у дошці на палець, вона тріснула й розкололась.
3. Так, у нього рука тверда і око зірке — нехай вороги стережуть­ся.
4 Минув ще тиждень.
5Тепер Борисфен був на відстані триденного переходу.
6 Далі табуни й отари не йшли: тут по­чиналися володіння скіфів-хліборобів.
7. Після обіду на вигоні біля Агалової кибитки всі зібрались на захоплююче видовисько: молоді пастухи об'їжджали коней.
6.            Частини синтаксично рівноправні в безсполучниковому складному реченні:

А  першому;       Б  другому;                    В  шостому;              Г сьомому.

7.     Друга частина розкриває зміст першої в безсполучниково­му складному реченні:
А  другому;             Б  третьому;             В шостому;      Г сьомому.
8.     Друга частина називає причину дії, про яку повідомляє перша частина, в безсполучниковому складному реченні:
А другому;         Б третьому;           В шостому;        Г сьомому.
9.     Безсполучниковим складним є речення:
А. Чорнокрилі розбишаки відлітають геть, сердито та хрипко перемовляються між собою. (Гр.Тютюнник)
 Б. Літа мої молодії марно пропадають, очі плачуть, чорні брови од вітру линяють. (Т.Шевченко)
В.  Із-за лісу, з-за туману місяць випливає, червоніє, круг­лолиций, горить, а не сяє. (Т.Шевченко)
Г.  На подвір'ї Сашко пригнувся під вікнами знову, про­крався до груші, почепив на сучок ножа, тихо обмів віником валянки. (М. Вінграновський)
Д.  Біга Катря боса лісом, біга та голосить. (Т. Шевченко)
10. Безсполучниковим складним, частини якого є синтаксич­но рівноправними, є речення:
А Сашко не повірив своїм очам: на стежці перед ним сто­яв Сіроманець! (М.Вінграновський)
Б. Ось упала галузка, ось розігнулася гілка, ось з-під лист­ка грабового вивільнилась мережана лопать папороті. (Є. Гуцало)
В. І мати одразу зрозуміла його: Андрій задумав убити свого брата Остапа. (М.Хвильовий)
Г. Перші краплі крихітними копитцями пробігли по зато­ці — починався дощ. (В. Дрозд)
Д. Після пам'ятної втечі у грозову ніч кінь дуже змінився: він став передбачливіший та обережніший. (В. Дрозд)
11.Безсполучниковим складним, частини якого вказують на одночасність дій або явищ, є речення:
А.  Діти намостили птахові м'яку постіль з вати у старій картонній коробці з-під взуття; її поставили біля Чубарикового ліжка. (Л. Смілянський)
Б. Лось опустив голову, принюхуючись до ополонки, далі, з витягнутою шиєю, ступив ще трохи, ось-ось маю­чи торкнутися губами до осклілого блакитного шумо­виння, ніздрі затремтіли в передчутті холодної води. (Є. Гуцало)
В. Ось тільки в лісі туман тримається якнайдовше, він тут хапається за кожен виярок, сіріє в горіховій гущавині, коливається над дзеркалом озера. (Є. Гуцало)
Г. Командир глянув на годинник, інші глянули теж. (О. Гончар)
Д. Скрипне хвіртка, висунеться з неї дитяча голівка, стригне очима по вулиці. (Гр.Тютюнник)
12.Безсполучниковим складним, в якому друга частина роз­криває або доповнює зміст першої, є речення:
А. Мрячився дощ, при горі-долині миготіло село, гуркотів у небі високий літак. (М.Вінграновський)
Б. Але він не міг того зробити: кричати на вулиці не личить благородним дітям. (В.Винниченко)
В. Зовні софора трохи схожа на акацію, тільки молодою її гілки навмисне покрутять та пов'яжуть. (О. Гончар)
Г. Тут срібно жебонить синя-синя долинкова вода, я на­хиляюсь до неї, п'ю її спів і прислухаюсь до шелесту отави. (М. Стельмах)
Д. Вони були зодягнені чистенько і просто: дівчатка хо­дили в спідничках з блузочками, хлопці — в широчен­них, відпрасованих штанах. (Гр. Тютюнник)
КЛЮЧІ   1а, 2в, 3б, 4в, 5а, 6б, 7г, 8в, 9б, 10б, 11в, 12д
4.     Робота біля дошки.      Зробіть синтаксичний розбір речення.
Тихесенько вітер вієстепилани мріютьміж ярами над степами верби зеленіють. (Т.Шевчено) ( Речення розповідне, неокличне, стверджувальне, складне, безсполучникове (3 речення), одночасність дій, коми.
І частина – речення просте, двоскладне, поширене, повне, неускладнене
ІІ частина – речення двоскладне, непоширене, повне, ускладнене однорідними підметами
ІІІ частина – речення двоскладне, поширене, повне, неускладнене.
 ],  [  ], [  ].
VІ. Закріплення вивченого матеріалу
1. Робота в парах.
Складіть узагальнюючу таблицю «Розділові знаки у складному безсполучниковому реченні»
Знаки
Значення
Приклади
,


;


:


-




2. Творча робота.
Складіть і запишіть речення за схемами.
1) [ ] — [порівняння].
2) [ ], [ ], [ ], [ ].
3) [ ]: [доповнення].
4) [ ] — [наслідок].
VІІ. Підбиття підсумків уроку
VІІІ. Домашнє завдання.
§20-22. Підготувати лінгвістичну доповідь: Розділові знаки у безсполучниковому складному реченні»

Немає коментарів:

Дописати коментар